Komited Menyajikan Kupasan Berita Viral Masa Kini.

Sabtu, 18 Mac 2017

Komen si jelita ini paling WIN tanda simpati pada si mati dan marah pada gadis OKU ini (6Gambar)

Seorang netizen wanita Esther Ann Manglesparun menyuarakan pendapat nya mengenai kes kemalangan yang membabitkan seorang gadis OKU dan seorang lelaki yang maut akibat kecuaian gadis tersebut memandu melawan arus.
Komen  Esther Ann Manglesparun di laman sosial yang di kongsikan di page Kaki Post telah mendapat 10349 share di laman sosial yang mana netizen yang lain menganggap ini komen paling "Win" dan sungguh pedas.
Kata-kata Esther Ann Manglesparun hanya lah pendapat peribadi nya yang menunjukkan kan tanda simpati pada si mati yang mana isteri nya kini kehilangan suami tercinta, ini juga menunjukkan kemarahan dan kekecewaan di atas apa yang berlaku yang dianggap tidak adil.




Dalam pada itu Ketua Polis Seberang Perai Tengah, Nik Ros Azhan Hamid semalam menjelaskan bahawa, pemandu remaja berusia 19 tahun yang memandu melawan arus sehingga menyebabkan kematian seorang lelaki, tidak dapat didakwa atas tuduhan membunuh.
Jelas Nik Ros lagi, dakwaan itu tidak dapat dilakukan kerana tindakan remaja itu tidak berniat untuk membunuh.
Ekoran kenyataan itu, netizen yang kurang arif mengenai sistem perundangan di negara ini mula mempertikai kan dan memperlekeh kan Polis Diraja Malaysia secara terbuka di media sosial.
Peguam, Nor Zabetha, berkata, terdapat perbezaan antara bunuh di bawah Kanun Keseksaan dengan pemanduan yang menyebabkan kematian.
“Sekiranya seseorang membunuh secara sengaja, dia akan disabitkan kesalahan di bawah Kanun Keseksaan tetapi bagi kes kemalangan tertuduh akan disabitkan di bawah Akta Pengangkutan Jalan Raya 1987.

“Bagi kes ini lebih sesuai di bawah Seksyen 41 menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu dan dibaca bersama dengan Seksyen 44 memandu di bawah pengaruh dadah atau alkohol.
“Tetapi untuk mendakwa dia dengan kesalahan membunuh memang tidak tepat dan tidak memenuhi elemen kesalahan bunuh di bawah Kanun Keseksaan Jenayah.
“Saya faham, kadang-kadang netizen tak faham undang-undang. Kalau tak menepati elemen dan didakwa di mahkamah, tertuduh akhirnya akan dibebaskan tanpa sebarang hukuman.” jelasnya.
Justeru, netizen dinasihatkan bersabar dan tidak menimbulkan sebarang spekulasi yang boleh menganggu siasatan polis. Sebaiknya, beri ruang dan kepercayaan kepada polis untuk menyiasat kes ini.

11 ulasan :

  1. Kadang kadang kita manusia kena juga bertindak sebagai manusia even ada undang2.. Macam manusia sekarang walaupun ada undang2 islam tapi x gunakannya kan. Kan.. Kadang2 ulama pon dia ada ijtima ulama dan ada kias.. Yg paling tepat manusia ada akal untuk berlaku adil. Xpela hukuman dunia memg gini hukuman akhirat menanti

    BalasPadam
  2. Tak tahu Nak Berkata apa.. Hukukan dah berapa nak Betul.. Rehdo Je...

    BalasPadam
  3. Focus terang benderang sekarang nii sebab ...factor pepatah adalah SEEKOR BABI...kalau dia MELAYU tak banyak soal.. gerenti kena HUKUMAN tali GANTUNG PUNYAA LAH....KAN.. KAN.. SAJA NAK TERANG KAN APA YANG TAK TERANG... SENSITIVE LAH SANGATZZZ BERANGATTZZZ

    BalasPadam
  4. sebenarnya undang2 malaysia memang tak adil dan tak relevan lagi.duit,pengaruh dan kuasa menguasai semuanya.

    BalasPadam
  5. agak2 kalau akhirat nt hakim pguam polis smua tu kne soal x psl handle kes ni? mcm mne la dia nk jwb ye? sbb kputusan sma ada adil @ x kpd si mati tu..

    BalasPadam
  6. Aiks..dia p mmandu d laluan yg btentangan tu bkn kira sngaja kh tu??n dsbbkn itu dia mnyebabkn kecelakaan yg mngakibatkn kmatian..itu xckup kh utk mendakwa pmpuan lahanat tu??so kalo ada kad oku kira kebal lh sdh drpd tduhan berat??

    BalasPadam
  7. Kalau aku ada kad OKU.. aku nak pi rompak bank...

    BalasPadam
  8. Sekadar pandangan..
    Kes disiasat di bawah Seksyen 44 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu di bawah pengaruh alkohol/dadah sehingga menyebabkan kematian.

    Ramai yang tidak berpuas hati kerana suspek menyebakan simati terbunuh. Perlu difahami beza menyebabkan kematian yang disiasat di bawah Akta Pengangkutan Jalan dan membunuh yang disiasat di bawah Kanun Keseksaan.

    Dari sudut siasatan kemalangan dibawah Akta Pengangkutan Jalan perkara utama yg perlu dibuktikan adalah kecuaian samada kemalangan itu melibatkan orang lain atau kemalangan sendiri saja. Manakala dari sudut siasatan di bawah Kanun Keseksaan bagi kes kes jenayah dua elemen utama yg perlu ada iaitu mens rea (niat) dan actus reus (perbuatan). Satu perbuatan itu tidak akan jadi jenayah jika salah satu dari elemen utama tersebut tidak ada.

    Dalam kes pemandu remaja OKU tersebut pada saya sangat bertepatan disiasat di bawah Seksyen 44 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu di bawah pengaruh alkohol / dadah ssehingga menyebabkan kematian kerana elemen kecuaian itu lebih kuat berbanding elemen jenayah.

    Betulkan kalau saya silap..

    BalasPadam
  9. basikal lajak dan bdk oku mcm ade persamaan je????

    BalasPadam
  10. Kad oku dia tu tukar je kad gila..haa peguam tu punya pun tukar skali..kad gila..haihh..peguam pun statement mcm maslan..ada bertanding ke PRU tahun ni..

    BalasPadam